Deze zomer is er weer een nieuw cruiseschip op de Europese rivieren te bewonderen, de AmaMora. Zoals je mag verwachten van AmaWaterways is de nieuwkomer van alle gemakken voorzien en stijlvol en glansrijk afgewerkt met ladingen prachtige natuursteen.
Luxe en exclusiviteit
Vakantie vieren aan de andere kant van de oceaan doen de meeste Amerikanen niet elk jaar. Kom je dan naar Europa, dan wil je liefst zoveel mogelijk verschillende dingen zien. Riviercruises zijn daar bijzonder geschikt voor; ’s nachts de befaamde waterwegen afvaren en slapen en overdag de parels van het oude continent bewonderen. De formule werkt, legio Amerikanen boeken zo’n cruise. Het zijn geen goedkope reisjes en daar richt rederij AmaWaterways de schepen ook op in; luxe afgewerkt met exclusieve materialen. Het nieuwste schip in de vloot, de AmaMora, ontworpen door het Nederlandse echtpaar Kamphuisen en gebouwd door rederij Valhali in Gendt, is geen uitzondering op die regel. Een van de afbouwers van de AmaMora is Ariës Natuursteen. Het bedrijf uit Zevenaar is niet onbekend met de maritieme wereld. “Nederland heeft natuurlijk een geschiedenis als het om scheepvaart en scheepsbouw gaat”, legt accountmanager Duchan Sommers uit. “Bij cruiseschepen in het exclusieve segment speelt natuursteen altijd een rol. Kijk je naar de omvang van dit soort projecten dan zijn er niet zo gek veel natuursteenbedrijven die zo’n opdracht qua capaciteit en schaalgrootte aankunnen. Wij zijn er daar één van.”
Over een andere boeg In de afgelopen vijftien jaar heeft Ariës Natuursteen aan meer dan zestig schepen een steentje bijgedragen. Zo’n dertien daarvan waren of zijn onderdeel van de AmaWaterways-vloot. En ongeveer de helft daarvan heeft projectleider Sander Loeven begeleidt. “Allemaal schepen uit de serie waar ook de AmaMora onderdeel van is. En al zijn die schepen in grote lijnen identiek, vervelen gaan deze projecten nooit. Er zijn altijd dingen anders.” Bij de AmaMora was dat zeker het geval. De overwegend ronde lijnen in het interieur zijn ingeruild voor meer strak en recht. En het natuursteenpalet was ook anders dan gebruikelijk. Van geheel andere orde, maar zeker een factor van belang was dit keer de lage waterstand in de rivieren. Die zorgde voor extra tijdsdruk.
Esthetiek krijgt voorrang
De opdracht voor het natuursteenbedrijf uit Zevenaar bestond in feite uit twee delen: bureaubladen, wastafelbladen, achterwanden en planchettes maken en plaatsen in het hotelgedeelte en vloeren, traptreden en bladen voor balies en bars in de gemeenschappelijke ruimtes.
Het hotelgedeelte bestaat uit vier suites en 74 gewone cabines die variëren in ruimte en faciliteiten. In alle 78 onderkomens is natuursteen toegepast. Met de cabines wisselen ook de bureaubladen, wastafelbladen, achterwanden en planchettes in maat en vorm. Wel hebben ze allemaal het type materiaal gemeen. In alle badkamers is Emeperador Dark gebruikt. Kamphuisen is enthousiast over die Spaanse marmer, want hij komt in vrijwel alle schepen terug. Tot voor kort werd de steen ook gebruikt voor de bureaubladen, maar aan die trend is met de AmaMora een einde gekomen. “Alle bureaubladen hebben we van een witte Zuid-Amerikaanse softkwartsiet gemaakt”, zegt Loeven. “Dat materiaal heeft wel iets van een adering zoals marmer maar het is harder en niet gevoelig voor zuur.” Met die eigenschappen had het materiaal ook goed in de badkamer toegepast kunnen worden. “Als natuursteenbedrijf geven we uiteraard advies, dat is vooral technisch van aard. Dan gaat het over eigenschapen van materialen, functionaliteit en duurzaamheid. In een ontwerp kan esthetiek echter de voorrang krijgen, vandaar de Emperador in de badkamers. Maar het materiaal blijft in goede conditie, na een vaarseizoen verzorgen we regelmatig onderhoud op de schepen.”
Voorwerk en nazorg
De afbouw van een schip is niet te vergelijken met de afbouw van een aard- en nagelvast pand. De planning is een stuk strakker, de deadline harder en het tempo ligt een treetje hoger. Voor het natuursteenbedrijf betekent dat dat er zoveel mogelijk vooraf op maat moet worden gemaakt. Omdat het om zeer precies maatwerk gaat, kan dat best spannend zijn. “We kregen vooraf per cabine de maten van alle onderdelen”, licht Loeven de gang van zaken toe. “Aan de hand daarvan hebben we alle onderdelen op maat gemaakt. Wel hebben we overal een marge aangehouden want de bladen moeten precies passen op meubels, tussen wanden. En je weet van tevoren nooit of daar geen afwijkingen in zitten. Alle bladen zijn dus iets groter gemaakt dan nodig.” Zodra een paar badkamers waren betegeld, werden de exacte maten voor de marmeronderdelen opgemeten. Ook de softkwartsiet bureaubladen werden nog exact ingemeten zodra de meubels waren geplaatst. Daarna zijn ze in Zevenaar op maat gemaakt en naar de werf in Gendt getransporteerd om te plaatsen. “We gebruiken een flexibele polymeerlijm om de bladen te monteren, dan kun je altijd nog wat schuiven. Daarvoor houd ik bij het inmeten ook altijd nog een paar millimeter speling aan. Uiteindelijk zie je daar niets van want alle naden worden afgekit met een flexibele kit.”
Maatwerk met sterren
Tegenover het seriematige werk in het hotelgedeelte staat het precisiewerk in de lobby, het restaurant, de bar en de afterlounge. Daar zijn de vloeren en trappen bekleed met marmer, Cremo Delicato. Voor de bar- en baliebladen is een graniet gekozen, de verbluffende Stargate Cosmos. Verbluffend omdat de steen er daadwerkelijk uitziet als een nachtelijke sterrenhemel. De bladen maakte Ariës geheel op maat, aan de hand van mallen. “Die onderdelen kun je niet inmeten vanwege de kolommen en pilaren die hier en daar staan. Met mallen kun je die uitsparen. Onze CNC-machine kan die mallen heel precies lezen en de steen op maat zagen en frezen.”
De vloeren zijn betegeld, met tegels van 50×50 cm. “We hebben alleen het materiaal geleverd, het tegelen zelf laten we over aan de tegelzetter. Het is specialistisch werk want een scheepsvloer is nooit vlak, hij heeft altijd iets van een toogvorm. Om daar een goede vlakke tegelvloer op te krijgen heb je een dik genoeg bed nodig. Specie kan niet op een schip, dat zou scheuren. Maar er zijn flexibele lijmen die tot wel 8 mm dik kunnen, en dat is voor de tegelzetter voldoende.” Hij werkte vanuit het hart van de vloer naar de boorden toe, de passtukken liggen langs de wanden. De traptreden werden in Zevenaar op maat gemaakt. Plaatsen daarvan is ook een vak apart, volgens Loeven. “Daar heb je een duimstok én een timmermansoog voor nodig. Want met een waterpas kun je nu eenmaal niets op een schip.”
Klaar terwijl u vaart
Alles bijelkaar is er zo’n 20 ton natuursteen in de AmaMora verwerkt. Dat lijkt onlogisch, zo’n enorm gewicht aan boord van een schip, maar dat beeld klopt niet. “Sterker nog, er moet later altijd nog ballast worden bijgepompt”, zegt Loeven, die eind mei het natuursteenwerk opleverde. Helemaal klaar voor de ontvangst van passagiers was de AmaMora toen nog niet, onder andere de meubels moesten allemaal nog op hun plek worden gezet. Dat gebeurde tijdens de vaart van de werf in Gendt naar thuishaven Amsterdam waar op 3 juni de eerste ‘Captivating Rhine’ cruise begon. Want de wereld van riviercruises is er eentje van maximale efficiency. Achter de schermen tenminste, want op het podium draait het om glim en glans.
Over Ariës Natuursteen
Met zowel interieur en bouw als grafwerk en gedenktekens is Ariës Natuursteen actief in zo’n beetje het hele natuursteenspectrum. Met zo’n 75% van de werkzaamheden ligt het zwaartepunt echter wel bij het bouw- en interieurwerk. Dat doet het bedrijf uit Zevenaar voor zowel zakelijke als particuliere opdrachtgevers. Het familiebedrijf begon in 1946 als een ambachtelijke tweemanszaak en is in 73 jaar tijd uitgegroeid tot een 22 man tellend bedrijf met een hedendaags bedrijfspand en een modern machinepark.
Voor het opgemaakte artikel met alle foto’s kunt u Mebest 2019-4 bekijken.