Voor de gebouwen van de voormalige fabrieken en werkplaatsen van Eindhoven bestond een aparte plattegrond en een apart onderdeel van het telefoonboek. Dat geeft aan hoe omvangrijk dit gebied is bij de renovatie van bepaalde gebouwen.

Tekst: Matthijs Pronker
Fotografie: Strikolith

Een aantal fabriekspanden heeft een historische waarde, zo ook het nu genoemde Gebouw TX daterend uit de jaren ’60 en bekend vanwege de ongekende lengte van 270 meter. Gebouw TX wordt binnen alle andere transformaties van het gebied Strijp in deze fase omgebogen naar een onderkomen met multifunctioneel gebruik.

De steenstrips worden aangebracht

De steenstrips worden aangebracht

Transformator

De Bever Architecten uit Eindhoven was ­gezien het verleden in de stad de aangewezen ­transformator. De architect heeft op tweederde de lengte doorbroken door gevel en dak volledig open te maken met behoud van de constructie. Dankzij het ­specifieke element van gevelisolatie kon ­leverancier Strikolith hiermee haar nieuwste productaanpassingen inzetten die het werk van De Grootmeesters uit Erp duidelijk hebben verlicht.

Historisch voorkomen

Voor een groot deel heeft de westgevel een glazen band gekregen op de begane grond. Boven de glasstrook loopt een hoge ‘gemetselde’ wand door tot aan de brede dakrand op acht meter hoogte. Ook hier gaat het om strips op isolatie: 2400 m2 steenstrips, verlijmd op een isolerend ­plaatsysteem van Strikolith. Met dat steeneffect wordt ­gerefereerd aan het historische voorkomen.

De Bever Architecten koos voor buitengevelisolatie in een zo dun mogelijke vorm met een hoog rendement

Zuinig

Energiezuinigheid staat in dit twee jaar durende project bovenaan en daarmee kwam voor de ­gesloten geveldelen een aantal opties voorbij. De Bever Architecten koos voor buitengevel­isolatie in een zo dun mogelijke vorm met een hoog ­rendement. Daarmee kwam het uit op het Strikotherm ­Premium systeem van Strikolith.. De basis vormt een 10 cm dikke resol-plaat met een opmerkelijke hoge isolatiewaarde, net zo hoog als het meest toegepaste EPS van 14 cm dik.

Gevels voorzien van isolatieplaten

Gevels voorzien van isolatieplaten

De Grootmeesters

De Grootmeesters uit Erp mocht afgelopen voorjaar de isolatie aanbrengen. Terwijl er nog veel moet gebeuren zit de verwerking van de gevelbekleding er zo’n beetje op en kijkt eigenaar-stukadoor Sander de Groot terug op een goede samenwerking.
“Voor ons was een positief punt dat voor de ­verlijming van de steenstrippen een lichtgewicht mortel werd gekozen met ook hier hetzelfde ­rendement als de traditionele varianten. Deze ­Strikotherm LK-Plus zit in verpakkingen van 15 kg. Na het aanmaken is de hoeveelheid mortel ­gelijkwaardig als voorheen een 20 kg van een vergelijkbaar product. Dat scheelt bij het transport, maar ook op de bouwplaats.”

Steenstrips

Na het verlijmen van de isolatieplaten wordt een spanningsverdelende mortelweefsellaag aangebracht met dezelfde mortel, voorzien van een glasvezelweefsel. De architect wilde om ­esthetische redenen het pakket afwerken met steenstrips, met een voegmortel van het gelieerde bedrijf van Strikolith, Weber Beamix. Het afgevoegde pakket refereert aan het oorspronkelijke metselwerk, met dit verschil dat de kleur meer geel is geworden.

De platen wegen maar 6,6 kg per m2, een stuk lichter dan cementachtige platen die doorgaans worden gebruikt

Dakranden en luifels

Behalve voor de gesloten geveldelen mocht Strikolith ook 1100 m2 bekleding leveren voor de dakoverstekken rond het gebouw. Ook hier gaf het gewicht van de materialen de doorslag bij de keuze, zo vertelt Sander.
“Om de luifels te kunnen afpleisteren moest een daarvoor geschikte plaat als ondergrond worden gebruikt. Dat werd de 12 mm dikke Strikotherm Omniclad O2 pleisterplaat die aan een houten uittimmering kwam te hangen. De platen wegen maar 6,6 kg per m2, een stuk lichter dan cementachtige platen die doorgaans worden gebruikt voor dit doel.”

De toegepaste profielen zorgen voor een correcte aansluiting en ventilatie

De toegepaste profielen zorgen voor een correcte aansluiting en ventilatie

Hanteerbaarheid

Ze zijn vervaardigd uit gerecycled glas en mineralen samen met lichtere vulstoffen. Aan weerszijden voorzien van glasweefsel. Om de hanteerbaarheid te verhogen besloot de fabrikant behalve basisplaten van 120 x 240 cm ook platen op de markt te brengen van 120 x 80 cm. Het aanbrengen van de gevelisolatie was één ding, maar toen volgde een heel ander soort klus met de bekleding tegen de dakrand, zo onderstreept Sander.

Speciale schroeven

“Voor het vastzetten van de platen op de ­houten onderbouw hadden we speciale ­schroeven met een extra brede kop die verzonken in de platen kwamen te zitten. Op de beëindiging tegen de gevelvlakken zijn vooraf kunststof profielen ­aan­gebracht waar de platen tegenaan kwamen te zitten. Aan de buitenzijde kwam de horizontale strook stijf tegen het verticale boeiboord te zitten. De zorgvuldige afwerking zorgt dat er een strakke en technisch goede uitvoering mogelijk is.”

Aangebrachte mortelweefsellaag

Aangebrachte mortelweefsellaag

Dunne pleister

“De 12 mm dikke platen hebben zelf al een ­glasweefselwapening. Toch ­hebben we over het hele vlak een mortelweefsellaag aangebracht. Door deze spanningsverdelende laag kan op het systeem een 10 jarige garantie worden ­afgegeven. Op deze laag werden nog eens twee pleisterlagen aangebracht. Nee, niet zo’n korrel­pleister. In dit geval is gekozen voor een vlakke afwerking. We hebben de laatste pleisterlaag met een schuurmachine glad gemaakt en daar ­overheen nog eens twee lagen Strikolith ­Pearlcoat aangebracht..”
De realisatie van Gebouw TX is in volle gang en volgend jaar wordt de opening verwacht.

De Bever Architecten

De architectenfamilie De Bever is al vier ­generaties verankerd in Eindhoven De eerste generatie architect Louis Kooken was ruim 25 jaar als stadsarchitect verbonden aan de stad Eindhoven, de tweede generatie, Kees de Bever heeft onder meer Rijksmonumenten op zijn naam staan en heeft een zeer zuiver en ­evenwichtig oeuvre opgebouwd.
Hoogtepunt van de architect Leo de Bever, de vader van Stefan, is het ontwerp van het Evoluon. Stefan houdt zich momenteel weer bezig met Eindhoven Airport.

Download de gratis Mebest-app