Er is nauwelijks sprake van stucwerk in het nieuwe gebouw Mediavaert oftewel DPG Media in Amsterdam Zuid-Oost. Maar toch kan niemand er omheen: De drie wenteltrappen met gebogen onderafdichting van Stucanet en vakkundig pleisterwerk staat als een verbindend icoon in de ruimte.
Tekst: Matthijs Pronker
Fotografie: uitvoering Kevin van de Meerendonk, resultaat Ossip van Duivenbode
Met een omvang van 44.700 vierkante meter behoort dit mediagebouw tot de grootste houthybride kantoorgebouwen van Europa. In grote lijnen was het pand afgelopen voorjaar al gereed. De afwerking binnen vroeg meer tijd en daardoor is het gebouw in fases in gebruik genomen en werd het in oktober officieel en koninklijk geopend.
De gestucte wenteltrappen zijn nu al iconisch
Spiraal
Als een hangende spiraal draaien de drie wenteltrappen in het atrium van DPG Media naar beneden. De strakheid en verfijning zijn te danken aan de stalen basisconstructie en de gepleisterde afscherming aan de onderzijde. Deze vond een stevige basis in de ondergrond van Stucanet.
Dat hier sprake is van een trappenhuis wordt pas duidelijk als je dichterbij komt. De band van staal met aansluitend pleisterwerk onttrekt de eigenlijke treden aan het zicht. Het is overigens het enige gepleisterde element in dit grote gebouw. Binnen is de rest van dit houtskelet-gebouw voorzien van droge afbouw.
Presenteerblaadje
Om de trapombouw in al zijn wendingen te realiseren is Kevin van de Meerendonk aangetrokken voor het aanbrengen van Stucanet. Hij zag het direct als een uitdaging en kreeg de opdracht op een presenteerblaadje zo memoreert Kevin.
“Toen Schilderbedrijf Groenenboom voor dit project de opdracht kreeg, vroeg de aannemer hem of hij bij de trap ook het stucwerk kon verzorgen. Groenenboom stelde direct voor om mij erbij te betrekken.”
Dat hier sprake is van een trap wordt pas duidelijk als je dichterbij komt
Eenmansbedrijf
Met zijn eenmansbedrijf is Kevin één van de weinigen die gespecialiseerd is in specifieke constructies met Stucanet. Ooit leerde hij het vak van Edwin de Vlam. Deze leermeester heeft aangegeven er mee te gaan stoppen en vreest dat na hem het authentieke handwerk stopt. Wat Kevin betreft is dat zeker niet het geval. Hij zit volop in de materie waar zelfs groei in bestaat. Hij vervolgt: “Ik heb op mijn beurt contact opgenomen met Lois Vlasblom voor het pleisterwerk. Wij doen veel werk samen.”
Wentelingen
De opdracht ging om verschillende trappen, die per verdieping in elkaar overgaan zodat visueel één spiraal ontstaat. Het geheel bestaat uit drie trappen die in elkaar overlopen. Op de begane grond bevindt zich een enkele linksdraaiende bredere trap naar de eerste verdieping. Vanaf de tweede etage verbindt een rechtsdraaiende trap met vier wentelingen naar de zesde verdieping en vanaf de derde verdieping kun je ook op de zesde etage via een linksdraaiende wenteling komen.
Steigerproblemen
Je hoeft niet gestudeerd te hebben om direct te zien hoe lastig het maken geweest moet zijn. Maar dan denk je niet direct aan de steigerproblemen.
Kevin wel: “Bij die eerste ging het fout. We moesten op een steiger werken waarmee we vaak moeilijk bij ons werk konden komen. Dat gold dus ook voor Lois en zijn collega’s.”
Beiden gingen in overleg met de aannemer. Gezien de verschillende draairichtingen konden de steigerdelen niet overgezet worden tussen de wenteltrappen. Het was duidelijk dat er voor de volgende trappen een andere oplossing moest komen. Op hun aanwijzingen heeft de bouwer het goed voor elkaar gekregen.
Kabel
Lois licht dit graag toe. ”Eerst wilde de aannemer de veiligheid verhogen door aan de buitenkant een net te spannen, met een kabel er omheen. Toen had hij bedacht om ook zo’n kabel aan de binnenkant te laten lopen. De bedoeling was dat wij veiligheidsgordels zouden dragen en ons hieraan vast haakten. Moesten we naar het volgende niveau, dan dachten ze dat we ons los haakten en dan hoger weer vast. En dat met een spaarbord met mortel en een spaan in onze handen. Duidelijk dat dit voor ons niet werkte. Met onze aanwijzingen is het met die steiger uiteindelijk prima voor elkaar gekomen. Elk plateau besloeg ongeveer 40 cm en sloeg een trede over. Dit maakte het voor ons goed mogelijk telkens die stap hoger te maken.”
De steiger stond op de trap en volgde de draaiing
Stoelhoeken
Kevin valt in: “Nu konden wij pas goed van start. Om het Stucanet op te hangen had de aannemer aan de onderkant van elke trede drie stoelhoeken laten lassen. In deze hoeklijnen waren voldoende gaten aangebracht, om onze hangijzers aan vast te maken. Deze gebruiken we normaal ook voor de verlaagde plafonds. Nu hadden we houvast gecreëerd voor ons frame van gegalvaniseerd staal rond 8 mm met hangers van 4 mm.”
Sprekend voorbeeld
Dit frame bood op zijn beurt de mogelijkheid om het Stucanet te bevestigen. Hier kon Lois met zijn collega stukadoors-bedrijven en met Kevin in een goede harmonie op verder werken. Het is binnen de branche alweer een sprekend voorbeeld van enorm op elkaar inspelen.
Lois benadrukt: “De kwaliteit en scheurvrijheid van vrijhangend Stucanet is een belangrijke reden waarom stukadoorsbedrijven als wij kiezen voor plafonds met deze ondergrond waarop we dan ook garantie kunnen geven.”
De aangesproken Kevin pareert: “Uiteindelijk gaat het om wat de mensen zien en dat is zo goed gedaan dat ook ik er telkens met plezier naar kijk.”
Mediavaert beslaat 45.000 m2, opgesplitst in kantoorvloeren, flexibele werkplekken, stilteruimtes en brainstormplekken, radio- en opnamestudio’s, restaurants, een koffiebar, een terras en een eventlocatie aan de kade van de Duivendrechtsevaart. Het kreeg mede dankzij de aanwezigheid van vides en andere gedeelde ruimtes een open karakter. De opvallende trappen, een omloop en een interne sportfaciliteit stimuleren medewerkers om in beweging te blijven. In het ontwerp is gestreefd naar een BREEAM Excellent-certificering, onder meer door het gebruik van 6.300 kubieke meter hout en de inzet van geavanceerde technologie. Het biedt plek aan verschillende redacties en radiozenders van DPG, waaronder de Volkskrant, Trouw, Parool, Qmusic, Joe en NU.nl.